دورنگار: 33365650 - 011         تلفنهای تماس: 33365650 - 33362331 - 011   

اخبار برگزیده

1396/11/16 |  اطلاعیه فوری در خصوص خدمات دفاتر پیشخوان

بسمه تعالی

قابل توجه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی کشور
با سلام و احترام خدمت همکاران گرامی ،

امروز نزدیک به یک دهه از فعالیت شبکه دفاتر پیشخوان دولت می گذرد و بی شک در این مسیر سخت و تغییر دولتها همواره مسئولینی دلسوز با درک منطقی در راستای اعتلا این شبکه گام برداشته اند . نیازهای جامعه دفاتر باعث شد تا با هدف تدوین زیرساختها و توسعه آنها با همت و تلاش نمایندگان دفاتر در سطح کشور و ابلاغ کارگروه راهبری کشور در معاونت ریاست جمهوری و شورای عالی اداری ، ساختارهای فنی و تخصصی در مجموعه شکل بگیرد و رفته رفته این نهاد را با ساختاری مبتنی بر قانون و با سرمایه های کوچک توسعه دهد و زمینه ای شود برای توسعه خدمات در شبکه دفاتر پیشخوان دولت .
امروز افتخار داریم تا با تجربه ای کمتر از یک دهه و با جذب نیروهای متخصص و چابک ساختاری را با همت و تلاش نمایندگان دفاتر و پشتیبانیهای شما عزیزان بنا نهیم که تنه به تنه مجموعه های تخصصی کشور می زند و با مطالعه دقیق و کسب اطلاع از آینده مسیری مشخص و گام به گام را رقم می زند موضوعی که ساختار جاری مجموعه را به عنوان یکی از زیرساختهای توسعه  دولت الکترونیک مورد توجه بسیاری از متخصصین این حوزه قرار داده است .
بی شک توسعه دانش فنی و سیاستهای کلان کشورو قانون برنامه ششم در راستای تحقق دولت الکترونیک و همراه ایجاب می نماید با دیدی واقع گرایانه به موضوع نگاه کنیم مسئله ای جدی که به طرح دیدگاههای موافق و مخالف در مراجع تصمیم گیری تبدیل شده است و از همین روی بعضی از صاحب نظران شبکه دفاتر پیشخوان دولت را دوره گذار می دانند و حتی در مواقعی آنرا مانعی برای توسعه دولت الکترونیک ولیکن ما با اعتقاد به ظرفیتهای تخصصی این شبکه آن را به عنوان فرصتی برای توسعه کسب و کار تلقی می کنیم و در همین جهت با روزآمدی ، تحقیق و توسعه در راستای حفظ منافع جمعی گام بر می داریم.
با توجه به مراتب فوق افتخار داریم که از روز اول، فعالیت خود را با تاکید بر آراء جمعی و تمرکز بر این مهم بنا نهاده ایم و ورود افراد با دیدگاههای مختلف اعم از دلسوز یا مغرض تنها باعث جلای مجموعه و سربلندی بیشتر آن شده است و هم اینک مسئولیتهای مهمی را بعهده داشته و آنها را به پیش می بریم .
دوستان، متاسفانه در سنوات اخیر با دیدگاههای متفاوتی روبرو هستیم که بعضا عدم ضمانت اجرای قوانین مصوب را متوجه ما نموده و ناکرده های دیگران را از ما مطالبه می کند و این امر در ذهن بعضی از عزیزان نیز تاثیری وارونه نهاده و منجر به تفاسیر مختلف از عملکرد مجموعه شده است.
برای مثال در تدوین آئین نامه ها ضوابطی بسیار سختگیرانه و جرایم نقدی برای دفاتر پیش بینی می شود در حالی که با توسعه فرآیندهای الکترونیکی به راحتی این روالها قابل اصلاح و منجر به ارتقاء جایگاه دفاتر برای توسعه خدمات می گردد و بی شک تعداد قلیلی از دفاتر که عمدا یا سهوا دچار خطا می گردند را از جامعه زحمت کش و بزرگ دفاتر جدا خواهد کرد .
در همین راستا با سرمایه گذاری سنگین و تعامل با حوزه های تخصصی کشور ضمن اعمال استانداردها و پذیرش ممیزیهای آنها شرایطی را فراهم نمودیم تا ضمن کسب جایگاه و دانش فنی بتوانیم شبکه دفاتر پیشخوان دولت را به عنوان شبکه ای پیشرو و مبتنی بر دانش فناورانه روز معرفی نمائیم .
در همین خصوص با کسب نقطه نظرات دفاتر و حساسیتهای آنها از یک سوی و انتظارات قانونی و تخصصی حوزه اجرا از سوی دیگر تلاش نمودیم ترکیبی را متناسب با شرایط دفاتر تدوین و به مرحله اجرا بگذاریم که مصداق آن اطلاع رسانی از یکسال قبل در خصوص تغییر ساختار پرداخت در شبکه دفاتر پیشخوان خدمات دولت منطبق با سیاستهای کلان بانک مرکزی و کارگروه راهبری کشور بوده است تصمیمی که مستلزم صرف سرمایه گذاری سنگین و تعهد در این حوزه شده است تا هرگونه بهانه را برای واگذاری خدمات به شبکه دفاتر سلب نماید.
در این خصوص حساسیت های ایجاد شده بعضی افراد با عناوینی همچون رسوب منابع مالی ، ایجاد انحصار در یک بانک مشخص و ...... ترفندهای دیگری بود تا مانع از تحقق این امر مهم و ارتقاء جایگاه دفاتر گردد.
و برای تامین نظر خود حتی از تحریک نمایندگان محترم مجلس و برخی مسئولین نیز کوتاهی ننمودند ، اما با رجاء واثق به راه درستی که در حال پیمایش آن هستیم هر یک از اقدامات انجام شده اگرچه مجموعه را آزرد و بعضی از دوستان شناخته شده نیز در این راستا از هیچ جفائی کوتاهی نکردند ولی عزم ما را بر این امر راسخ تر نمود و انشاالله با همت و یاری شما عزیزان این مسیر را طی خواهیم کرد.


در همین خصوص مراتب زیر را به اطلاع می رسانم :
1-با توجه به اینکه اخیرا و پس از شش ماه تلاش جهت انجام ممیزیها جهت اخذ جایزه حمایت از حقوق مصرف کنندگان در شبکه دفاتر پیشخوان دولت تلاش نمودیم یکی از شاخصهای آن ایجاد شفافیت در رعایت حقوق مصرف کنندگان بود که به علت عدم رعایت این امر توسط تعداد قلیلی از دفاتر نتوانستیم از آن دفاع کنیم و این موفقیت را که می توانست به عنوان پشتوانه ای بزرگ برای اعتماد بیشتردستگاههای واگذار کننده خدمات و مردم شود حداقل برای امسال از دست دادیم.


2-با توجه به هماهنگی و اعمال استانداردهای شاپرک و بانک مرکزی و ممیزیهای مربوطه از یکسال قبل به دفاتر عزیز اعلام شد تا نسبت به طی روال قانونی و اخذ دستگاه پوز اقدام نمایند که بسیاری از عزیزان این اقدام را به موقع به مرحله اجرا گذاشته و هم اینک مشغول خدمات رسانی می باشند و تعداد دیگری در حال طی این مرحله می باشند.
(مستندات پیوست)


3-با توجه به مشکلات موجود در عملکرد برخی از دفاتر توسعه چند وجهی این فرآیند منجر به ایجاد شفافیت در دستگاههای خدمات دهنده و همچنین شبکه گردید موضوعی که اخیرا به تهدیدی جدی در یکی از خدمات مهم دفاتر به علت تخلف چند دفتر محدود اتفاق افتاده و امید آن داریم بتوانیم با تدبیر و تلاش و تکمیل این فرآیند نسبت به تثبیت خدمت در دفاتر همت گماریم.


4-با توجه به حسایت و شایعه ایجاد شده در انحصار دفاتر به یک بانک ،  کلیه حسابهای دفاتر و در هر بانکی که خودشان اعلام نموده اند به دستگاه پوزمتصل گردیده و اگرچه این امر منجر به تحمیل هزینه ای سنگین به مجموعه شده ولی با هدف از بین بردن هرگونه شائبه اعمال گردیده است.


5-شیوه عملیاتی این فرآیند عینا دفاتر اسناد رسمی – پلیس به اضافه 10 و دفاتر قوه قضائیه می باشد جالب اینجاست در آن مجموعه ها این امر به عنوان امتیاز تلقی می شود و عده ای قصد دارند این امر را به نقطه ضعف در شبکه دفاتر پیشخوان دولت تبدیل نمایند که لازم است دفاتر در این خصوص هوشیار باشند.


6-با توجه به الزامات بانک مرکزی هیچگونه رسوبی از منابع دفاتر در جائی صورت نمی گیرد و دقیقا مانند پوزهای معمولی در دفاتر واریز آن توسط شاپرک صورت می پذیرد.


7-مزیت این خدمت به صورت PCPOS نمایش نوع خدمت با مبلغ مصوب در رسید دستگاه می باشد.


با عنایت به مراتب فوق و برنامه ریزی انجام شده در توسعه خدمات جدید در شبکه دفاتر که طی روزهای آتی به عنوان رویکردی جدید در شبکه دفاتر پیشخوان دولت اعلام خواهد شد و روندهای اجرائی آن آغاز گردیده و دارای حساسیت خاص خود می باشد این زیرساختها به عنوان بخشی از ملزومات آن می باشد که انتظار دارد دفاتر با نگاهی آینده نگرانه به آن توجه نمایند. و تحت تاثیر جوسازیهای موجود قرار نگیرند.
در نهایت با توجه به برنامه ریزی انجام شده و فرصتهای داده شده طی یکسال گذشته اینک دفاتر باقیمانده مخیر به استفاده از این استاندارد در تداوم خدمات جاری خود هستند و اعلام می دارد با هدف ایجاد فرصتی مجدد برای دفاتر جامانده از طی مراحل اجرای این امر تا تاریخ 16/11/1396 قاعدتا دفاتری که استانداردهای اجرائی را اعمال ننمایند تا زمان رعایت این استاندارد خود را از ارائه خدمت محروم نموده اند فلذا توصیه موکد می نماید در این امر تعجیل نمایند.
بی شک یاری و همت شما عزیزان به عنوان سرمایه های اصلی توسعه و حفظ شبکه دفاتر پیشخوان دولت در طی سالیان اخیر باعث ارتقاء این شبکه شده و زمینه ایجاد انگیزه برای خدمتگزارانتان را فراهم نموده است و مطمئنم مردان و زنان با همت دفاتر اجازه نخواهند داد تا این روند دچار خدشه شود.

 

با احترام
خدمتگزار کوچک شما
علی فلاح

دبیرکل کانون انجمنهای صنفی دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی کشور